dimarts, 4 de desembre del 2012

Fórmules

Hola, hola!
A l'entrada anterior us parlava del que és pròpiament l'estructura d'un discurs. Doncs bé, el tema que encetaré ara, tot i ser breu, va molt relacionat amb l'estructura i també és important tenir-ho en compte.
En primer lloc us exposo possibles fórmules introductòries, tot seguit de conclusió i per acabar també alguns consells sobre la llengua; per enriquir els vostres discursos i exposicions orals.

Fórmules introductòries

  • Definició. Breu comentari sobre el títol del tema.
  • Presentació d'objectius. Explicitar-los motiva i centra l'atenció dels oients.
  • Presentació del guió. Molt apropiat per a discursos expositius i per a sessions pràctiques. És com un recorregut sobre el que es parlarà.
  • Preguntes. Una manera d'anticipar-se.
  • Lectura mental. Esmentar algunes preconcepcions que hipotèticament té l'auditori.
  • Documentació. Mostrar alguna notícia o dades recents. Cal escollir-ne de senzilles, fàcils.
  • Afirmació provocadora. Donar una opinió atrevida, una dada espectacular.
  • Anècdota. Historieta ben escollida o una anècdota personal, amb certa intriga i que condueixi al tema; breu i relacionada amb el tema.


Fórmules de conclusió

  • Repetir la introducció.
  • Resumir els punts principals.
  • Invitació a l'acció.
  • Anunci d'un esdeveniment futur. És com guardar un as a la màniga que aportarà un punt llaminer o xocant al discurs.
  • Promesa.
  • Apel·lar als sentiment i emocions.


La llengua del discurs expositiu

Com ha de ser la llengua que fem servir als nostres discursos?

  • Neutra, precisa i accessible, deixant de banda els missatges subliminals i sent curós. Fent nostre el llenguatge típic del nostre àmbit, en aquest cas de l'educació. Convèncer de que sabem què és el joc simbòlic o un infant molt actiu, per exemple.
  • No influïda per la prosa escrita o tècnica.
  • Cal oferir definicions dels termes més especialitzats o abstractes.
  • Són necessaris:
Connectors lògics que cohesionin el discurs. A més, ajuden a organitzar l'exposició oral perquè el públic no perdi el fil. Són molt necessaris i agraïts pel públic. 
Exemple: perquè, per tant, en conseqüència, no obstant això, en canvi...
Marcadors textuals
Exemple: en primer lloc, en segon lloc, d'una banda, de l'altra, finalment, en resum...



Escrit reelaborat a partir dels apunts de classe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada