dijous, 13 de desembre del 2012

4 metàfores

En aquesta entrada parlaré sobre com conceptualitzar la naturalesa de l'aprenentatge amb ordinador. La tasca que pots realitzar amb aquesta eina es pot simbolitzar amb 4 metàfores:
  • La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
  • La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
  • La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.
  • La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina.

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor


"En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant."
On podem trobar activitats d'aprenentatge tutorial?

Tipus d'eines:
  • JClic: programa per construir tutorials. Els mestres construeixen activitats perquè després les facin els seus alumnes.
  • Edu365: activitats laborades per mestres i destinades als alumnes.


La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne


"Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés."
Un exemple: L'Scratch: consisteix en donar instruccions al gat. És l'ordinador qui aprèn i no l'alumne.



Captura del programa.
En aquest exemple ensenyem a l'Scratch a dibuixar una casa.

Tipus d'eines:


La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Amb el concepte de laboratori el que es vol dir és que formulem una hipòtesi i després contrastrem els resultats.
Un bon exemple d’aquesta metàfora és la web de La Doctora Xinxeta; simula entorns. Només obrir, a l’apartat de “la capsa de sorpreses” trobem un seguit d’activitats que permeten als alumnes crear unes hipòtesis abans de realitzar l’exercici. Contemplem l’exemple de la planta virtual:








Què ens podem plantejar, en un principi?


  • La planta morirà  si no la reguem cada dia?
  • Quantes vegades hem de regar una planta perquè creixi bé?
  • Quina és la combinació ideal perquè la planta tingui un creixement òptim?


Després d’una estona cuidant de la planta arribo a una conclusió final sobre aquests tipus d’activitats: són jocs que ens fa entendre millor la realitat.

A partir de l’experimentació del JClic i la web de la Xinxeta, trobem diferències?

  • El JClic l’has d’anar fent tu de manera individual, al contrari que les altres activitats, on tota l’aula pot col·laborar de la mateixa manera.
  • L’exercici de la planta assegura un aprenentatge més significatiu, mentres que les activitats plantejades al JClic fomenten l’aprenentatge intuïtiu.
  • Al JClic l’ordinador és qui ensenya. En canvi, a les activitats de la Xinxeta és l’infant qui aprèn.
Tipus d'eines:

La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina


zzpza
"L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions."
Aquesta és la metàfora que més hem tractat en aquesta assignatura. Hem après a fer servir el Drive, la Wikipedia, l'Scratch... entre molts altres.

Què permeten, doncs, tots aquests tipus d’activitats amb l’ordinador?
Accelerar processos. És per això que l'ordinador és molt més que una eina.


Tipus d'eines:
Gimp.
ArtRage 2.5.


Escrit reelaborat a partir d' Espai de suport a la docència de GTIC.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada