diumenge, 2 de desembre del 2012

El mestre del futur

http://sermestreavui.cat/ponents
En Jaume Cela (Barcelona, 1949) és mestre, director d'escoles i mestre de mestres. Actualment treballa a l'escola Bellaterra i és membre de l'Associació de mestres Rosa Sensat i del Consell Escolar de Catalunya. 

El passat 9 de novembre, últim dia de SAE, ens va presentar la conferència "El mestre del futur" a l'Auditori de la FCPEE Ramón Llull.


Va començar el seu discurs anomenant uns punts clau que haurien d'aparèixer en qualsevol intervenció educativa. Aquests van ser:


  1. Inventiva
  2. Determinació
  3. Esforç

Vaig extreure molta més informació de les seves paraules. El que trobareu a continuació és un escrit reelaborat a partir de la conferència.


Educar és sempre una aventura compartida. No hi ha que estigui el 100% programat, sempre hi ha l'element sorpresa de no saber què passarà realment. Per tant, hem de saber adequar-nos al context.

Existeixen un llistat d'elements que caracteritzen el nostre temps, l'actualitat. Aquests són:


  • Acceleració. La societat és accelerada; els equips docents hem de saber quin és el currículum dels infants que tenim a l'aula. El currículum canvia cada 5 anys, i a més aquesta acceleració produeix exigència als docents per adequar la intervenció educativa. Aquesta acceleració també provoca que als nens no els deixem ser infants, el seu temps està colonitzat per masses activitats; els nens i nenes necessiten temps d'oci perquè escullin allò que els agrada. Necessiten "perdre el temps per guanyarlo" (Rosa Sensat), han d'avorrir-se per saber què és allò que els agrada i volen fer.
Quino

 "Per què quan els pares estan cansats envien a dormir als nens?" Mafalda.
  • Diversificació de les instruccions. Els infants tenen competències digitals molt avançades. De quina manera les TAC ens estan fent veure el món d'una altra manera? Ara la ciutat també és part de l'activitat, a més de l'escola i la família.
  • Immigració. La nostra societat s'ha adaptat també a aquest fet. La immigració aporta diversitat, i amb això capacitat d'inventar solucions (pel que fa a l'idioma).
  • Crisi. La crisi laboral i de l'estat del benestar està afectant molt; hem de fer que els efectes afectin el mínim a les escoles.



http://www.escriptors.cat/autors/celaj/index.php
Verbs importants a tenir en compte!

  • ACOLLIR les criatures en la seva total singularitat. No podem rebutjar cap infant.
  • MOSTRAR la complexitat del món als infants. En Jaume fa referència a la pel·lícula "El club de los poetas muertos" perquè hi han moments en què el personatge del professor no vol mostrar la realitat tal com és als seus alumnes. Aquest fet és dóna a les escoles amb el tema de la mort. Hem d'acompanyar en el procés de la realitat del món.
  • DONAR estabilitat emocional. Si un nen no està convençut de que l'estimem, alguns dels seus fallaran.
  • MOTIVAR en els coneixements que els alumnes han de saber, creant un espai perquè s'assoleixin.
  • ESCOLTAR els alumnes per saber què és el que realment ens demanen. Donar sentit a l'experiència de l'alumne a partir de la nostra i escoltar allò que ens volen i no pensar què és el que ens voldran dir.
  • AJUDAR a preguntar. L'escola és un espai on l'alumne no ha de tenir por d'equivocar-se, ha de poder preguntar tot allò del que dubti.
  • DONAR autonomia.
  • RESPONSABILITZAR als alumnes de la seva vida i la dels altres.
  • OBRIR portes. Hem d'estar oberts a totes les experiències del món.
  • VALORAR el coneixement.
  • NO MALMETRE l'autoestima dels infants.
  • SABER esperar
  • TENIR sentit de l'humor. Essencial!

Tenint en compte tota aquesta informació, com es pot ser un bon mestre?
Sabent escoltar i atendre els infants de manera col·lectiva i individual.


Una conferència molt amena i plena d'exemples i experiències personals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada